Nie AdaLAH aKu

Nie AdaLAH aKu

Monday, October 11, 2010

Pengalaman Survey di Taman Perling

Pada saya pengalaman yang survey yang saya lalui pada 12/10/2010 telah memberi banyak pengalaman kepada saya tentang sikap penduduk di kawasan itu. Tujuan survey yang kami lakukan adalah mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh penduduk di Taman Perling. Saya juga merasa bagaimana perasaan penduduk yang derita menghadapi masalah seperti masalah kebersihan, kecurian, pengangkutan, aksesibiliti dan lain-lain. Namun saya jugak agak terkilan dengan sikap penduduk di kawasan tersebut kerana ada sesetengah penduduk tidak mahu berkerjasama memberi maklumat.Walau apa pun terjadi saya tetap akan terima cabaran ini untuk bekalan pada masa akan datang. Saya rasa perlu terapkan kesedaran sivik kepada penduduk bertapa pentingnya menjaga semua kemudahan dan infrastruktur yang disediakan supaya dapat digunakan bersama.Selain itu, peranan Persatuan Penduduk Taman Perling perlulah bergiat aktif dalam menangani masalah ini dengan mengadakan aktiviti yang boleh memupuk kerjasama antara penduduk.Secara tidak dapat mewujudkan masyarakat yang sejahtera.

8 comments:

  1. Rumusan yang baik..semuga menjadi lebih peka kepada tugas dan peranan jururancang.

    ReplyDelete
  2. rina 12/10/2010 tue bukan esok ker..?=D kita buat survey 5/10/2010 yang lepas kot...

    ReplyDelete
  3. bagaimana nak terapkan kesedaran sivik kepada penduduk dalam aspek perancang?mampu kah kita sebagai bakal perancang melakukan nya?bersama merancang demi masyarakat...insyallah..

    ReplyDelete
  4. kesedaran adalah penting dalam diri setiap individu dalam memastikan setiap yang dilakukan memberi kepuasan hati kepada semua pihak. tetapi ianya bergantung terhadap individu itu sendiri dalam menentukan segala-galanya.

    ReplyDelete
  5. melalui aktiviti bancian ini secara tidak langsung telah membuka mata kita tentang pentingnye perancangan dalam sesebuah pembangunan perumahan. kegagalan dalam merancang mendorong kepada pelbagai masalah kepada sesebuah kehidupan.

    ReplyDelete
  6. nampaknya kwsan flat ini sangat bermasalah bak kata cik rina "Saya juga merasa bagaimana perasaan penduduk yang derita menghadapi masalah seperti masalah kebersihan, kecurian, pengangkutan, aksesibiliti dan lain-lain"....maka,dapat disimpulkan di sini bahawa kawasan ini perlu diambil perhatian oleh pihak sewajarnya seperti pemaju,perancang serta pihak2 yg terlibat dalam membanteras masalah ini

    ReplyDelete
  7. btul kate rina...golongan seperti mereka tidak sepatutnya dilupakan..mereka juga berhak mdapat facilities yg baik

    ReplyDelete
  8. kesabaran penting dalam menjalankan survey ni,..ni jugak salah satu tanggungjawab perancang dalam mengumpul maklumat yang akan kita gunakan sebagai data untuk pemajuan bandar tersebut

    ReplyDelete